Rostad kokoskaka

Idag bjöd jag I på fika! Bakade den här goda kladdkakan (som jag misslyckats så fatalt med vid ett tidigare tillfälle...). Nu gick det bättre!

Rostad kokoskaka
ca 12 bitar

150 g smör
150 g vit choklad
1/2 dl kokosmjölk
2 dl strösocker
1/2 dl farinsocker
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl lättrostade kokosflingor

1) Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper över en springformsbotte, ca 24 cm i diameter, eller en smord sockerkaksform på ca 1 1/2 liter. Fäst ringen över.
2) Smält smöret och när det har smält, blanda i chokladen och rör om tills den har smält. Tillsätt kokosmjölk, socker och ägg under omrörning.
3) Häll eller sikta i mjöl och vaniljsocker och rör om.
4) Tillsätt kokosflingorna och blanda ihop.
5) Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Tips: Det kan krävas längre tid i vissa ugnar. Första gången jag gjorde den gräddade jag endast 20 minuter och kakan var som rinnande smet i mitten. Denna gång gräddade jag ca 10 min på 175 grader, ökade till 200 grader och gräddade 20 minuter. Stängde sedan av ugnen och lät kakan stå ytterligare 5-10 minuter i eftervärmen. Resultatet:



Mums!

//E

Kommentarer
Postat av: I

Very mums!!!! :-)

2010-06-10 @ 22:28:17
URL: http://vintagevibe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0