Gravid i v. 28

Denna vecka har jag varit hos barnmorskan igen för kontroll... allting flyter på bra med graviditeten. Magen växer enligt kurvan och hjärtljuden tickar på som de ska. Allt väl. Ingenting att oroa sig eller bli nojjig över. Men.
Då säger jag:
- Kan jag inte få väga mig också?
- Ja, inte för min skull men om du vill själv så, säger barnmorskan.
- Jag vill veta hur mycket jag gått upp nu så här efter all julmat, säger jag hurtfriskt och studsar ut till vågen.

Vågen stannar inte. Det bara tickar på uppåt och uppåt och uppåt. Det måste vara något fel på den!

- Jag har gått upp 10 kg! skriker jag när jag kommer in till barnmorskan.
- Inte sen du var här sist va? säger barnmorskan med en förfärad min.
- Nej, sen jag vägde in mig första gången, alltså jag har gått upp 10 kg under hela graviditeten!
- Vad, bra, hade det varit sedan sist hade jag blivit riktigt orolig, säger barnmorskan fortfarande med en bekymrad min:
- Vi får hoppas att du inte går upp lika mycket till nu, det skulle bli så tungt och jobbigt för dig, även om det försvinner rätt snabbt efter förlossningen, fortsätter hon.

10 kg till! Inte riktigt klokt! Det kan inte vara MÖJLIGT att jag skulle kunna gå upp 10 kg till efter det här! Tungt och jobbigt är bara förnamnet! Jag skulle bli knäckt om det blev 10 kg till. Läste tyvärr igår att från och med nu är det vanligt med en viktuppgång på ca 5 kg. Huh! 15 kg plus alltså! Sen hör man om dem som bara går upp 5-7 kg under hela graviditeten. Hur GÖR de? Nu blir det bara frukt mellan måltiderna. (Riktigt frukt menar jag - inga mer chokladapelsiner).

//E

Kommentarer
Postat av: svägerskan A

Det är säkert bara fudge-vikt! Allt är mitt fel! :-O

2010-01-07 @ 17:41:13
URL: http://ringtail.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0