Smörgåslyx


För ett tag sedan testade jag på att göra en egen liten smörgåstårta. Var inte alls svårt och inte alls så krångligt som jag hade tänkt mig att det skulle vara.
Gjorde en skink och räk tårta.......blev mycket lyckad om jag själv får säga :-) Kommer med all säkerhet att göras igen.

Smörgåstårta
4-5 portioner

Grundröra:
1,5 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
0,25 - 0,5 dl majonäs (lite efter tycke och smak)
salt

16 bitar formfranska utan kanter

Lager 1:
1/2 paket bredbar leverpastej som vispas fluffigt tilsammans med ca 0,5 dl grundröra samt 1 msk bostongurka.
Lager 2:
1,5-2 kokta ägg, 1dl mjukost (grevé el herrgård) samt lite grundröra.
Hacka äggen och rör ihop med mjukost och grundröra.
Lager 3:
1/2 paket skinka som hackas smått och blandas med 1/2 burk krossad annans och 0,5 dl creme fraiche.
Jag gjorde utan annans och det fungerarde det oxå, dock tyckte sambon att det var ngt som fattades så nästa gång blir det att testa med ananasen :-)

Bred ut rörorna på respektive lager och toppa med ytterliggare ett lager bröd. Ställ kallt en stund, helst över natten för bästa resultat men det fungerar även att äta direkt......

Bred ett lager vispgrädde på tårtan, krossa ostbågar och täck sidorna. Dekorera med vad ni vill ha på.
Jag hade räkor, skinka, ägg, röd och svart kaviar samt physalis.




// I

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0