Gravid i v. 9

Tillbaka på jobbet! Skönt att ha något annat att fokusera på för tillfället nu när veckorna känns så lååånga... Åt godis i helgen också.. Gudomligt gott! Så bra gick det med den ambitionen om att äta överdrivet hälsosamt under graviditeten. Jag hade kanske för höga krav på mig då jag struttade runt i mataffären i värsta "Anna Skipper"-andan och plockade åt mig frukt och grönt samtidigt som jag överlägset smålog och de karaktärssvaga människorna med godis och kakor i varukorgen...

På jobbet känns det oerhört konstigt att berätta historien om att jag måste sluta tidigare imorgon för att jag ska till tandläkaren. Kan ju absolut inte säga att jag ska till vårdcentralen för då kommer arbetskamraterna att börja spekulera. Så är det på en arbetsplats med en majoritet av kvinnor. Så fort man är trött eller mår lite illa så kommer frågan: Är du gravid?? Så jag ljuger på. Ja, jag måste ju gå tidigare till tandläkaren imorgon, ja å så jobbigt, så jobbigt. Överdrivet många detaljer om att det ska bli så otrevligt hos TANDLÄKAREN som jag ska till imorgon... hör själv hur konstigt och nervöst det låter.

Hos barnmorskan:
-Jaha, E. Så du är gravid. Hur vet du det?
Här börjar jag svettas. Ja, hur vet jag det? Tänk om hon ser på mig att det bara är en inbillad graviditet? Syns det? Jag piper:
-Ja.. alltså jag fick ingen mens denna månad och tog då ett graviditetstest som var positivt.. så då antog jag att jag var gravid.
-Jahaja. (paus)
-Ja, men jag var väldigt osäker på om jag verkligen var gravid så jag väntade några veckor på att få ett ev. missfall och sedan tänkte jag att det kanske var bäst att höra av sig hit och då gjorde jag ytterligare ett graviditetstest som var positivt innan jag ringde...
- Ja. På så vis.
Jag tycker fortfarande att hon verkar skepiskt men samtalet flyter på och barnmorskan informerar om kostråd, tar en vikt, frågar om det var en planerad graviditet (varför är det viktigt? Hon ser nästan sur ut när jag informerar om att den inte var planerad. Eller inbillar jag mig?), frågar om alkoholvanor och andra sedvanliga uppgifter viktiga att veta om blivande mammor. Jag får en ny tid för nästa besök om ca 4-5 veckor som det är bra om min sambo kan vara med på.

Efter besöket är jag nästan gråtfärdig (hormoner?). Tycker att barnmorskan var sträng och att hon typ hatade mig för att jag inte hade planerat graviditeten och för att jag i frågorna om alkohol uppgav att "visst dricker jag ett glas vin någon gång ibland". Blir man så här känslig när man är gravid?

//E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0