Gravid i v. 8

Sista veckan på semestern nu! Det ska bli ganska skönt att komma tillbaks till jobbet och fokusera på något annat än att räkna dagarna tills man klarat 12 v av graviditeten och risken för missfall minskar drastiskt. Denna magiska vecka… men jag känner inte heller då att jag törs vara helt säker då jag vet att min mamma hade ett missfall i v 14 och min moster fick ett missfall i v 16. Man verkar aldrig kunna vara säker.

Har försökt att äta nyttigt sedan jag fick reda på att jag är gravid… fisk minst två gånger i veckan, bara ekologisk frukt och grönsaker. Inget godis. Har dock börjat få matleda, absolut inget direkt illamående, men jag känner att viss mat kan jag bara inte äta. Detta upptäcker jag då jag duktigt sitter med min portion med kokt potatis, sill och gräddfil ackompanjerat av lätt kokt broccoli. Jag som i vanliga fall inte ens tycker om sill! Varför skulle jag helt plötsligt nu klara av att äta det? Snacka om att jag vill vara ”fröken duktig” som skall äta fisk minst två gånger i veckan. Blä!

Undrar nu också om det är dags att ringa till vårdcentralen och boka tid hos barnmosrkan? Har ju läst på internet att man i vissa landsting vill träffa gravida redan i v. 8-9 för att prata om kost och levnadsvanor… det är ju redan nästa vecka! Känner mig som en bedragare då jag skall ringa, jag känner mig ju inte ens gravid! Jag kanske är skengravid? Har ju hört talas om kvinnor som har alla graviditetssymtom, till och med magen växer! Men det enda kruxet är att de inte alls har några barn i magen.. Men jag var ju så förutseende när jag köpte mitt gravtest! Jag har ju en sticka kvar! Gör detta gravtest som visar blått streck redan efter en sekund… då MÅSTE jag väl vara gravid. Eller? Ringer till barnmorskan och får en tid nästa vecka. Hon tyckte att jag skulle ha hört av mig tidigare, men hur skulle jag kunna ha gjort det? Har ju inte fattat att jag är gravid än.

//E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0