Gravid i v. 17

Jag har ju hittills inte känt någonting av graviditen, men helt plötsligt på ronden en dag denna vecka känner jag att jag blir torr i munnen och att det börjar snurra i huvudet. Vi står inne på en patientsal och läkaren talar länge och väl med patienten som har mycket frågor. Jag börjar trampa med fötterna lite diskret för att få igång cirkulationen något. Känner dock att det snurrar mer och mer samt att händerna börjar domna bort. Vad ska jag göra? Jag kan ju inte svimma här inne!! Det skulle vara otroligt pinsamt! Som väl är har läkaren och patienten talat färdigt (jag har i princip inte hängt med på något som sagts) och vi går ut ur salen. Jag klarar mig ut ur rummet men känner vid medicinvagnen att det inte kommer att hålla. Medan läkaren plockar fram nästa pärm för att fortsätta ronden sätter jag mig på huk på golvet.
- Jag måste bara sätta mig ner lite, säger jag och känner mig jättefånig.
Läkaren tittar med förvånad blick på mig.
- Jag är havande! Säger jag ultradramatiskt och känner att jag nästan börjar gråta för att jag känner mig så dum. Sjukgymnasten kommer förbi och tittar oroligt på mig.
- Jag är med barn, förklarar jag. Han ser lättad ut och tycker att "då är det ju okej". Läkaren och sjukgymnasten försöker övertala mig att gå och vila en stund och att vi rondar klart senare, men jag envisas med att det är okej och att vi ska ronda klart. Vi går runt till de sista patienterna och jag klarar det! Springer till köket och dricker lite söt saft. Ber att I skall ta ett blodtryck på mig, jag förstår ju att det måste vara lågt eftersom att jag helt plötsligt är så yr och svimfärdig, det har jag ju inte varit de andra veckorna.
- Vila en stund! Lägg dig på britsen så ska jag snart ta trycket på dig. I är en bestämd sköterska och jag gör som hon säger. Blodtrycket är 100/60 och därav förklaringen till att jag är så yr. Inget att göra något åt, men hellre lågt än högt tryck.

Efter den händelsen vet snart hela avdelningen om att jag är gravid. Det är helt otroligt hur snabbt sådant sprids på en arbetsplats! Chefen tröstar mig med att berätta hur hon svimmade i en läkares armar när hon var gravid. När hon kvicknade till så låg hon där och han konstaterade snabbt att: "du är gravid va?" Skönt att det verkar vara vanligt förekommande... = ) Det känns ganska roligt att alla vet nu, så att man kan prata högt om det.

//E

Kommentarer
Postat av: svägerskan A

Aahahaha! Förlåt, alltså jag förstår att du mådde dåligt just då, men det är helt fantastiskt roligt att du utbrast "Jag är havande!" med dramatisk röst! Det är klart det är så man ska informera folk om att man är gravid. :-D

2009-11-17 @ 15:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0