Gravid i v. 14

Känner att det börjar bli dags att berätta för cheften om graviditeten. Men jag vet inte hur eller när. Tycker att det syns jättemycket nu att jag är gravid. Eller småtjock. Kan absolut inte knäppa några vanliga byxor längre. Står och smyger i omklädningsrummet för att ingen arbetskamrat skall se den lilla runda magen. Vill ju absolut berätta för cheften först, det känns bäst så. Jobbigt bara eftersom att jag inte är fast anställd och inte vet vilka rättigeheter jag har till förlängning av vikariat och liknande. Ringer facket för att få lite råd och blir häpen över svaret: Självklart ska jag inte bli diskrimminerad på grund av att jag är gravid men att en chef kan alltid hävda att jag inte blir förlängd av andra orsaker och då är det svårt att bevisa motsatsen. Så deras rekommendation är att jag inte ska berätta något för chefen. Jag ska se till att jag blir förlängd först, och om det börjar synas innan dess så tycker de att chefen får fråga mig rakt ut istället. Jag känner mig jätteilla till mods och tycker att det bara känns som en börda att inte få berätta. Jag känner att jag har en bra relation med min chef och kan inte drömma om att hon skulle behandla mig annorlunda för att jag är gravid. Känner mig jättedeppig efter samtalet med facket.

//E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0