Den godaste sockerkakan

Igår var L här eftersom att jag var ledig och hon går hemma och räknar ner dagarna till beräknad förlossning. Vi tänkte att vi lika gärna kunde fördriva dagen tillsammans. Vi åt lunch, och trots att vi hade bestämt oss för att inte äta något gott den dagen fick jag en oemotstånlig lust att baka denna fantastiska kaka som min mormor alltid bjuder på:

Sockerkaka med vaniljfyllning
3 ägg
3 dl socker
1 dl hett vatten
2 tsk bakpulver

125 g smör
1 dl mjölk
2 tsk äkta vaniljsocker

1) Vispa ägg och socker pösigt. Vispa ner hett vatten på slutet.
2) Rör ner mjölet blandat med bakpulvret.
3) Häll smeten i en smord och bröad form, rymd ca 2 liter, och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 40 min.
4) Låt kakan vila lite innan den stjälps upp
5) Koka upp smör, mjölk och vaniljsocker.
6) Dela kakan i två bottnar. Ringla hälften av blandningen över den ena bottnen och hälften på den andra. Lägg tillbaks den andra botten.
7) Pudra lite florsocker över, servera medan den är nygräddad.

Kakan går bra att frysa och är givetvis god dagen efter (detta kan jag intyga som har smaskat i mig en bit idag också...)
Ät och njut!

//E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0