Julgodis

I december blir jag alltid lika sugen på att börja med "det stora julbaket".
Varje år bakar jag ett antal olika sorters kakor och jag tänkte att jag allt eftersom de kommer till skulle visa dem hör på bloggen. Givetvis kommer det även att medfölja recept :-)

I går började jag med att, inte baka någogon kaka men lite godis. Gjorde de klassiska marknadsnougat. De är fasligt onyttiga men ack så goda och de hör till julen hos oss!

Marknadsnougat

6 dl vetemjöl
1 1/4 dl kakao
4 dl florsocker

Dessa blandas i en bunke.

125 g cocosfett
1 3/4 dl vatten
4 dl socker

Smält fettet, blanda ner vatten och socker. Låt detta koka upp.
Rör sedan ner detta i de torra ingredienserna.
Häll smeten i en form (jag brukar lägga i bakplåtspapper så att det är lätt att få upp smeten) ställ formen kallt till smeten har stelnat. Skär sedan upp i bitar och njut!




// I


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0