Julbröd

Som den tant jag är fick jag för mig att komponera ihop ett julbröd när jag var hos mina föräldrar denna helg. Resultatet blev mycket gott, det påminner om vörtbröd i karaktären men innehåller inte riktigt samma ingredienser.

Mitt Julbröd
2 limpor

40 g jäst
50 g smör
2 dl julmust
1,5 dl porter
1,5 dl glögg
1 dl ljus brödsirap
1/2 msk salt
1 tsk kardemumma (mald)
1 tsk nejlikor (malda)
1 tsk kanel (mald)
1-2 dl torkade tranbär
8 dl dinkelmjöl, fullkorn
8 dl dinkelmjöl, ljust

1) Smält smöret i en kastrull. Häll i julmusten, portern och glöggen. Värm till 37 grader.

2) Smula sönder jästen i en bunke och blanda ut med lite av degspadet. Häll i resten av degspadet.

3) Tillsätt sirap, salt, kardemumma, nejlikor, kanel och tranbär.

4) Blanda i allt mjöl, både fullkornsdinkel och ljus dinkel, lite i taget tills du får en smidig deg.

5) Häll ut degen på mjölat bakbord och fortsätt att arbeta den smidig.

6) Jäs under bakduk 1-2 timmar.

7) Baka ut degen till 2 limpor.

8) Lägg dem i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Jäs under bakduk i 30 minuter.

9) Grädda i nedre delen av ugnen i 30 min.

10) Stjälp upp bröden och låt svalna under bakduk på galler.


Mina mumsiga julbröd. Låt väl smaka!

//E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0