Gravid i v. 23

Nu känns det inte så mysigt att vara gravid längre. Det där första stadiet då man bara känner sig superkvinnlig, får lite rundare former och känner gulliga små sparkar i magen är över. Nu kommer alla bieffekter som man har hört talas om. Vissa vill jag inte ens tänka på. Jag har fått hemorrojder. Inte så värst superkvinnligt. Om man inte är pensionär vill säga, då det förmodligen är mer vanligt. För det är vad jag förknippar det med: äldre människor. Men det är väl bara att inse att det är nu förfallet börjar... hemorrojder, snart kanske också åderbråck på benen och så småning om blir jag väl tvungen att ha blöja på grund av urinläckage... jag har fått en ökad förståelse för hur patienterna känner sig då man hjälper dem på med en allt-i-ett-blöja. Inte så kul kan jag tro. Detta är vad man skulle tala om i högstadiet om man vill avskräcka ungdomarna från att ha sex.

Mina fina rundare former börjar också försvinna. De har ersatts med mer oformliga barbapappa-former som inte alls känns tilltalande. Barba Blek. Att inte kunna sola solarium (omodernt, jag vet) gör bara att bristerna på kroppen syns ännu mer. Jag är ganska blek av mig naturligt och brukar väl underhållssola måttligt på vintern i vanliga fall. Nu är underbenen melerade av tunna, blå blodkärl och på jobbet säger de: "Har du lågt blodvärde? Du ser så blek ut". Mitt blodvärde är på tipp-topp. Jag bara ser ut så här. Något deprimerande. Men jag håller modet uppe och pudrar generöst på solpuder i hela ansiktet tills jag liknar en kanarie-ö-bränd pensionär. Vilket för övrigt matchar mina andra kroppsliga förändringar som tillkommit under graviditeten. Pensionärsförvandlingen.

Har stickat en gullig omlott-tröja till bebisen denna vecka.. kul att göra något i väntan på att tiden ska gå... men samtidigt som jag vill att tiden ska gå så tycker jag att den går alldeles för fort... är inte redo att föda barn än.

Barndomskompisen H är här på besök. Kul att träffas att prata gamla minnen. Vi kollar på gemensamma gamla bekanta på facebook (kul, eftersom att jag inte har facebook), typ gamla klasskamrater. Gud så gamla alla har blivit! Alla killar som man tyckte var heta i åk 8 har nu blivit vuxna... ja, förlåt att jag säger det, gubbar...typ. Inte ser väl jag så där gammal ut? Jag ser ju likadan ut som jag alltid har gjort... eller?? Mycket skrämmande upplevelse... Jag kanske ser ut som en gammal tant. Jag ringer till M och berättar att jag är glad över att han åldras med värdighet och inte blir en gammal gubbe. Lika snygg som när vi träffades...
Alla gamla klasskamrater (typ hälften i alla fall) har stadgat sig och skaffat barn.. Sådana som man ALDRIG trodde att det skulle kunna bli ordning på.... men se, folk förändras. Och snart har jag också barn.

Något postitivs som avslutning på veckan: En läkare (snäll, äldre farbror, typ som jultomten) (L) frågar:
L: Hur går det att inte träffa I på ett glas vin längre?
Jag: Det är jättetråkigt. Det skulle vara gott med ett glas.
L: Men det vet du att du måste stå över. Du har ansvar för nästa generation nu. (Läkarblick ovanför glasögonen).
Jag: Jag vet, det är klart att jag inte tar ett glas vin. Men godis, det kan jag inte avstå ifrån.
L: Men det behöver du inte avstå ifrån. Godis är helt okej. Du äter ju för två nu.
Jag: Är det sant, får jag verkligen äta godis? Är det doktorns ordination?
L: Ja... det är klart, det beror ju på i vilken dos du tänker dig...

Yes! Jag KAN och FÅR äta godis... det är ju en läkare som ordinerat det.... = D

//E

Kommentarer
Postat av: Y

Haha, ja det är viktigt att lyssna på vad läkare säger:)Förresten är det snyggt att vara genomskinligt blek, du ser nog ut som en älva kan jag tänka mig! kram!

2009-12-02 @ 09:51:46
URL: http://www.humlanstankar.blogspot.com
Postat av: H

hehe. Ja, det är nog bäst att följa doktorns ordination! :D Kul att ses! Ha det bra, kram!

2009-12-03 @ 08:42:45
URL: http://mangoraja.blogg.se/
Postat av: svägerskan A

För att muntra upp Barba Blek så rekommenderar jag läsning här: http://www.familjeliv.se/Forum-2-14/m48832660-1.html

och här: http://www.familjeliv.se/Forum-2-13/m43421425-1.html



;)

2009-12-05 @ 09:57:07
URL: http://ringtail.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0