Fyllda klippbullar

När kompisen H var här bjöd jag på fyllda klippbullar.. något som uppskattades väldigt mycket! Jag lovade att vidarebefodra receptet och tänkte att jag kan lägga ut det här! Jättelätt att baka och som sagt, VÄLDIGT gott..

Fyllda klippbullar ca 12 st
25 g jäst för söta degar
2 dl fingervarm mjölk
3 msk socker
1 tsk kardemumma
100 g smör, rumstempererat
6 dl vetemjöl

Fyllning:
75 g smör
3/4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

1 ägg till pensling samt florsocker att sikta över bullarna.

1) Lös upp jästen i mjölken. Tillsätt socker och kardemumma. Klicka i matfettet. Tillsätt vetemjölet och arbeta till en deg.

2) Klicka ner i muffinsformar till 3/4. Jäs ca 30 min under bakduk. Sätt ugnen på 250 grader.

3) Blanda fyllningen.

4) Pensla bullarna med ägg. Klipp ett djupt jack i varje bulle med sax. Fyll med fyllning.

5) Grädda i mitten av ugnen ca 7-8 min. Sikta över florsocker när de svalnat.


Smarriga klippbullar åts innan vi shoppade loss (H shoppade loss)... = )

//E

Kommentarer
Postat av: H

Här ska bakas!!

2009-12-08 @ 15:47:24
URL: http://mangoraja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0